måndag 23 februari 2009

Positiv, javisst!

Nu är jag på banan igen. Efter en helg i det nattsvarta hålet när alltid kändes pest och pina känns det mycket bättre idag. Inatt bestämde jag mig för att enbart tänka positivt på det här med magsjuka. Jag har kommit på några saker.

1. Man får en gratis faste- och detoxkur
Visserligen kanske detta mest gagnar oss vuxna, det är jobbigare när barnen drabbas. Men faktum kvarstår att magsjuka resulterar i samma sak som människor betalar mycket pengar för. Tarmen rensas till minsta beståndsdel och man tömmer kroppen på alla gifter, ja allting egentligen...
2. Man uppskattar de enkla smakerna som rostat bröd, kokt potatis och svag saft.
Kryddig oxfilé och härlig thaimat i all ära men när man har kräkts i ett par dagar är man tacksam för de enklaste smaker. Och då upplevs ofta rostat bröd som rena lyxmaten.
3. Man kan få de mest innerliga kärleksförklaringarna av sina barn.
I natt när G1 kräktes så blev det en omflyttning när det gäller sängplatser. G2 fick flytta in till min säng och jag tog hans för att kunna assistera G1 vid mer kräkningar. När jag nästan hade somnat hör jag små tassande fötter, känner en liten varm hand smeka min kind och så får jag en alldeles försiktig liten puss på munnen som tack för att jag hjälpte honom...

... och det mina vänner är banne mig värt till och med magsjuka!

1 kommentar:

Jörgen sa...

Ja inte var det någon som klappade mig ömt på kinden...Det var mer slå och riv som gällde när H inte ville somna om.... G2 sov så skönt en bit bort utan att bli störd.