lördag 7 februari 2009

Här och nu

Idag har jag varit på kurs med en kompis. En kurs i Mindfulness. Jag vet inte hur mycket ni vet om det men man skulle kunna översätta det med Medveten närvaro. Att vända sin uppmärksamhet och bli medveten om det som är här och nu. Hur jag känner, vad jag ser, hör, vilka lukter jag känner, hur det känns i kroppen. Absolut inte allt det på samma gång. Ett bra exempel är en övning som vi gjorde... Vi fick några russin var. Normalt brukar bara åtminstone jag bara kasta in russinen i munnen och smaska i mig dem. Men så var det inte nu. Vi skulle först titta på det, studera det, undersöka varje skrynkla. Känna hur det kändes när man rullade det mellan fingrarna. Vi luktade, lyssnade på det och lät läpparna känna hur det kändes emot. Till slut fick vi ta in det i munnen, låta tungan känna det och till sist långsamt tugga på russinet och svälja det. Jag vet inte hur det är med er men jag har aldrig ätit ett russin på det sättet. Och det var en härlig upplevelse, verkligen medvetet och närvarande.
Nu tror jag att det blir svårt att leva på det här sättet hela tiden men jag hoppas att jag kommer kunna stanna upp ibland och bara vara närvarande. Det har nästan varit svårt att berätta om kursen nu efterhand för mycket av den finns fortfarande inne i mina tankar. Därför ska jag nu vända mitt fokus och min uppmärksamhet mot Melodifestivalen.

PS. Vill ni läsa en bra bok om Mindfulness, läs "Vem bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne!!!

2 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Låter som någt jag skulle behöva. Jag lever alltför sällan här och nu, tror jag... :)
Synd att Marie Sernholt åkte ut... :(
Kram Anna

Jörgen sa...

Jag har inte hört hur det var fast jag umgåtts med dig i ett dygn....