onsdag 18 februari 2009

Mindfulness & Vaggvisor


Nu sitter jag som bäst och sjunger vaggvisor för dottern samtidigt som jag försöker blogga. Så länge funkade mindfulness för mig... att göra en sak i taget... ja visst, om man inte har småbarn. Då blir det att man skalar en apelsin samtidigt som man steker kyckling, försöker lära en fyra-åring att handskas med vass kniv och pratar med bästa killkompisen. 
Fast det kanske är det som är hela grejen. Vem är det som säger att jag måste göra allt det där samtidigt? Jo, jag själv. Rätt jobbig tanke. Det hade varit mycket skönare att kunna skylla hela karusellen på någon annan. Jag skulle kunna skylla på att kvällsmaten blir försenad om jag inte snabbar på, men vad gör det om den serveras 10 minuter senare eller om 4-åringen får vänta med sin knivskola? Inte ett jäkla dugg! Och det är det som jag måste träna mig på! Att göra en prioritering och välja bort. Kanske inte så mycket att prioritera för det kan jag. Men jag måste verkligen träna på att välja bort, att inte göra allt samtidigt.
Ikväll ska jag prioritera mig själv. När dottern har somnat ska jag tappa upp ett varmt bad, tömma i härlig badolja och bara försvinna in i badångornas dimma. Om jag hade haft ingredienserna hemma hade jag även blandat till denna ljuvliga smoothie, smarrig om man som jag är galen i avocado.

Avocado- och Melonsmoothie
1 glas

1/2 avocado
1 klyfta honungsmelon ca 100 g
1 tsk pressad limesaft
1 1/2 dl Arla Mild lättyoghurt citron

Gör så här:
Skala frukten och skär den i mindre bitar. Mixa alla ingredienser tills allt är blandat. 
Häll upp i glas och servera genast. Mums!

1 kommentar:

Jörgen sa...

Och eftersom du har för vana att alltid tappa upp alldeles för varmt så är du redan uppe från badet. Men det i sin tur innebär att jag får mer tid med dig....Löv ju!