måndag 16 februari 2009

Fina fisken


Jag och min man veckoplanerar maten. Eller ja... jag planerar vilken mat som gäller och han handlar. Det är så skönt att veta vad vi ska äta, att slippa stå kvart i fem och fundera på vad det är för kvällsmat som gäller. Dessutom är det lättare att få variation. Grabbarna får välja varsin kväll i veckan. För att göra dem delaktiga och intresserade av mat. Ok, ibland är det pannkakor eller fiskpinnar som väljs. Men då får vi vackert stå ut och tugga i oss. (För er som läst tidigare inlägg så är det då min man helst ska stå för matlagningen). Men likväl får barnen äta det vi väljer. 
Jag försöker klämma in fisk absolut en gång i veckan men helst två. Två dagar i veckan är fiskbilen i samhället vi bor i, så det är så enkelt att handla färsk fisk. Och det är ju så gott!
Tänkte bjuda på ett suveränt fiskrecpet som jag fick efter att grabbarnas kompis M skulle sova över hos oss. Det är nämligen den enda såsen han äter, och ja... jag förstår honom. Den är helt lovely! Ät och njut av varje tugga!

Torskrygg i vinsås (och ja, jag gör med vin i även till barnen...)
6 port

6 bitar torskrygg
5 dl creme fraiche (ej light)
1-2 st fiskbuljongtärningar
6 msk räkost
1/2 dl vitt vin
1 nypa socker
smör
räkor
potatis

Stek/koka fisken i mycket smör utan att den får färg. Ta upp fisken och blanda i övriga ingredienser. Låt koka i ca 4 minuter. Lägg sedan i fisken och låt puttra i ett par minuter. Strö över räkor och servera med potatis.

3 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Härligt med ett nytt fiskrecept. Jag har fryst torsk i frysen (ehh, ger sig själv kanske...)!
Jag har tänkt på att du och jag borde planera varandras mat en vecka! Vad tror du om det? Byta med varann, bara för att få lite variation!
Härlig snögubbe här bredvid :)
Kram Anna

Gilla Yoga sa...

Bra idé! Det är alltid kul med nya recept. Ja, Mr Snowman blev lite låg. Det var ingen kramsnö så vi fick ta pudersnö och platta till en liten kulle :)

Jörgen sa...

Helt underbart gott kan jag intyga. Kanske familjen C´ kan säkert intyga detta oxå.