måndag 9 februari 2009

1, 2, 3... och 97 bullar senare!


Igår kväll (söndag) fick jag ett ryck. Bestämde mig att baka bullar kl 8 på kvällen. Skönt att baka själv utan en massa små hjälpande händer. Jag är bra på att göra mycket kreativt med barnen men bakning hör inte till den skaran av aktiviteter...
Hur som helst blev det 97 st äpple- och kanelbullar som spred bullmamme-doft i hela huset. Om ni som jag är helt oförmögna att hålla ett recept i huvudet så bjuder jag på en lathund här.

Äpple- och kanelbullar
30-35 st

50 g jäst för söta degar
5 dl fingervarm mjölk
14-15 dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 tsk kardemumma

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk kanel
2 äpplen
2 msk potatismjöl

Pensling:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

1. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör tills jästen löser sig.
2. Tillsätt det mesta av mjölet, allt smör i bitar, socker, salt och kardemumma. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
3. Rör samman fyllningen; smör med socker och kanel.
4. Ta upp och knåda degen smidig. Dela i två delar och kavla ut varje del till en rektangel.
5. Bred ut fyllningen. Kärna ur och grovriv äpplena. Blanda dem med potatismjölet och fördela över degen.
6. Rulla ihop varje rektangel och skär i bitar. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar eller i bullformar. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
7. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter.

3 kommentarer:

Karin Wahlin sa...

Annars har jag ett tips, Findus frysta bullar, värm i ugnen på 175 grader i 7 minuter, massor av bullmamma poäng:)

Jörgen sa...

Jag håller med dig Karin men dessa bullar var fruktansvärt goda. Jag han bara få en innan hela påsen var slut....

Engelska Villan sa...

MMMMMUMS!!!

Jag har skickat en utmaning till dig...
Kram Anna