torsdag 22 januari 2009

Vänner för livet


Jag är så lycklig! Jag blir alldeles varm i hjärtat av vetskapen att jag har så fina vänner. Genom livet träffar man olika människor, en del gör starkare intryck än andra. En del stannar längre tid, andra kortare. Vi tillför alla olika saker i varandras liv. Mina vänner tillför väldigt mycket i mitt. Vad tomt det skulle vara utan dem. Just nu, där vi är i livet, med alla småbarn och större barn är det ibland svårt att finna utrymme även för vänner. Det värmer att veta att de finns kvar, att vi finns för varandra genom hela den här resan. Från början till slut.
Tänk, vad fantastiskt det är egentligen... det finns människor som älskar och respekterar dig just för att du är du. Med alla baksidor och egenheter, positiva delar ja, kort och gott – de älskar oss som vi är. Och det är något att vara ödmjuk inför.

Denna dikten skrev jag till en vän en gång...

I dig bor vänskap

vi lever här och nu
i en värld där alla trampar på
blinda för varandras ensamhet och längtan
förblindade av upptagenhet och egoism

i en värld som rymmer lögner och svek
står du befriande rak
du bär en plats mörkret inte når
erbjuder skydd när stormar river

du låter mig gråta när jag behöver
skrika när ilska kväver min kropp
lyfter min glädje när lyckans vindar sveper
dina seende ögon
ser bakom döljande masker
ser mig för den jag är
och för den jag har möjlighet att bli
du skänker mod att våga

vördnadsfull står jag inför storheten
mellan två själar
sammanlänkade av de osagda orden
ord som bygger vår vänskap
en vänskap som får själen att sväva

Inga kommentarer: