måndag 19 januari 2009

Kreativt kladd & matsvineri


Jag tycker det är viktigt att barnen får utlopp för sin kreativa ådra. Vi har en uppsjö av ritsaker, häftapparater, tejp, pennor, pärlor, snören, papper – you name it, allt man kan behöva för en kreativ stund. Barnen har kilovis med lego, har alltid haft det sedan de var små.
Men det finns ett område där jag inte riktigt kan känna mig bekväm med kreativitet, och det är när det gäller mat. Jag gillar inte kladd. Idag när det var dags för kvällsmat tänkte jag i ett svagt ögonblick att "självklart ska tjejen också få en tallrik och lite ris". Jodå, fram med värsta praktiska Baby Björn tallriken och på med lite ris. Hon blev så klart överlycklig över alla de små kladdiga kornen. Så överlycklig att de hamnade överallt. Och då kändes med ens min idé inte så rolig längre. Att jag dessutom hade valt jasminris till kvällsmaten gjorde ju knappt saken bättre. De små kornen är ju ofantligt smetiga och kletiga. När jag skulle torka bort dem slutade det med att jag var kletig istället. En svindlande tanke är att tösabiten inte ens börjat äta själv ännu, hur ska det då gå??? Nästa gång jag får ett kreativt matanfall ska jag välja ett mer lättstudsat ris som inte kletar, förmodligen basmati.

2 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Jag har oxå svårt för kladd... Dessutom tenderar våra "kreativa stunder" att spåra ur totalt, färg och lím överallt utom på papperet. Jag får lätt lite panik då. Hur gör du? Du är i och för sig mycket lugnare än jag, men ...
Kram
P.S. Det blir högblank... D.S.

Gilla Yoga sa...

Yes, det är så snyggt med högblankt!!!! Vi målade högblank panel i vår hall och jag blev så nöjd med det.

Ja, det här med kladd även vid ritande är svårt. Jag försöker verkligen stålsätta mig men det är jäkligt svårt. Kanske därför mina barn knapt får baka med mig...