torsdag 29 januari 2009

Blir Supernanny också drakarg????


Kan Supernanny Jo Frost också blir arg? Ni vet så där j-la arg så att man sprutar eld som en drake. Eller lyckas hon alltid hålla sitt pedagogiska lugn när barnen använder hennes egna argument emot henne? När de skrattar och struntar i vad hon säger? Använder hon då bara den fasta lugna rösten och tar dem till "naughty corner" där de helst ska sitta kvar?
Om man nu inte vill använda naughty corner, är man som förälder bortom all räddning då? Kommer ens monsterkids bli värstingar och råna gamla damer på stan? 

Jag och min man använder inga skamvrår eller naughty corners, det är inte vår grej. Passar inte vår familj. Vi argumenterar, blir arga, förklarar, bråkar, försonas etc etc med våra barn. Försöker få barnen att förstå andra människors känslor. Förstår hur deras agerande påverkar andra. 
För oss är det viktigt med respekt. Som förälder ska man också förtjäna sin respekt. Det tycker inte vi att man gör genom att placera sina barn i ett naughty corner. "Slutar du inte nu så får du sitta i naughty corner..." Vi försöker istället förklara och försöka få barnen att förstå vad som händer när de beter sig på det ena eller andra sättet. Med blandat resultat.
Jag tror att vi är inne på ett vinnande spår, i längden. Det kanske blir mer slitigt under tiden än naughty corner men tids nog...

Häromdagen sa (läs vrålade) en av sönerna till mig: Mamma, du lyssnar inte... Jag var lika arg och var på vippen att för hundrade gången svara Det gör jag visst när jag insåg att han hade rätt. Det gjorde jag inte alls. Jag var bara intresserad av att få honom att göra som jag ville, oavsett om det egentligen var rätt eller inte. 

Dumma dumma mamma, off you go to the naughty corner...


1 kommentar:

Jörgen sa...

Jag älskar dom och dig ändå!