måndag 12 januari 2009

Längtar till sommaren


Jag vet, det är ganska länge kvar. Men längtan är sällan rationell, åtminstone inte min längtan. Häromdagen var det underbart väder, solen sken, snön smälte och det var ganska varmt. Farligt nära vårkänsla fast det bara är januari. Så här blir det varje år, efter jul så kommer längtan. Jag är ju en vår/sommarmänniska. Avskyr det mörka och blåsiga som är nu. Jag vill ha sol, värme, att kunna bada, gå i små kläder utan att frysa, bli brun, dricka vin på altanen. You name it, jag kan hitta tusen och en fördelar med sommaren som vintern saknar. 

I brist på solvärme så värmer ju även ett gott skratt, sägs det. Det gjorde det verkligen i lördags. Då fick jag ett överraskningsdygn av min man. En natt på hotell i Göteborg, med bubbel, vin och öl. Vi hade jättemysigt och framför allt roligt när vi på kvällen såg en show med Morgan Alling. En pjäs där han ensam spelar 40 roller. Helt fantastiskt och otroligt kul! Han är verkligen skoj utan att bli löjlig. Dessutom var han så bra på att dansa i fredags, kommer att rösta på honom varje vecka nu i Let's Dance. Och tro inte att någon av er andra får göra annorlunda – Morgan Alling forever!

I natt låg jag och läste en bok som handlar om Mindfulness. Medveten närvaro skulle man kunna översätta det med, att lära sig att vara och leva i nuet. Väldigt intressant och tankeväckande. Framför allt för mig som alltför ofta längtar framåt och till nya saker. Men det här med sommarlängtan är svårt att stänga av...


Älska på en solvarm brygga

Tänk om vi kunde få ligga
tillsammans, du och jag
i kvällssolens sken
ensamma
på en solvarm brygga

Tillsammans höra omvärldens ljud
sakta segla bort
för att lämna vår tvåsamhet
att finna sin egen rytm
till vågors mjuka kluckande

Sida vid sida känna vinden
blåsa lust i varje hårslinga
och kvällsvarma strålar
mjukt smeka oss närmare varandra

Jag vill älska med dig
till ljudet av havets frihet

Inga kommentarer: