onsdag 28 januari 2009

Vad ska den handla om egentligen?


Varför ska det vara så svårt att välja? Omöjligt rent ut sagt. Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill skriva om. Tacksamt på ett sätt. Det finns för mycket att välja mellan. Ingen fara för idétorka här inte. Men nackdelen är att det nästan blir svårare att komma till skott. På ett sätt kan jag vara avundsjuk på dem som har ett självklart ämne. Svår barndom, alkoholistföräldrar, sjukdom etc etc. Misstolka mig inte nu. Jag är inte avundsjuk i den bemärkelsen att jag vill ha deras livssituation, utan mer på det självklara valet av ämne.

Det finns så många ämnen som virvlar runt i min hjärna och bland mina papper. Har en idélista på ämnen/handlingar som är ganska lång. Det svåra är nu att hitta det som är jag. Det som passar mig och min själ. En vän sa för ett tag sedan "skriv för din skull, inte för att bli utgiven". Struntprat tänkte jag först. Men på ett sätt har hon rätt. Att skriva för att bli utgiven blir som att sätta likamedtecken med prestationsångest. Frågan är bara vad som är jag, vem är jag egentligen? Förslag?

1 kommentar:

Engelska Villan sa...

Jag har inte fattat att du ska pröva på att skriva en hel bok! Spännande! Jag tror att du ska följa ditt hjärta. Det är då det kan bli riktigt bra. Det är då det känns äkta. Tror jag.
Kram Anna