lördag 13 mars 2010

Huvudsaken...

I måndags var jag på ett Zonta-möte med anledning av Internationella Kvinnodagen. Det bjöds på mat, en del föredrag och modevisning. Ett av föredragen hölls av en stor kulturpersonlighet här i Borås. En kvinna som är lika hög som bred och med en ännu större karisma och personlighet. Jag var helt fascinerad. En kvinna, såpass gammal att hon nästan tillhör min mormors generation, men ändå med en härlig förmåga "att slänga käft" och raljera över både sig själv och omvärlden. Underbart!


En del av hennes föredrag handlade om hattar. Hon hade med sig och visade några stycken olika hattar från sitt eget hattförråd. Hon pratade om hur olika man kan uppfattas beroende på vad man väljer för huvudbonad. Omgivningen uppfattar en på ett visst sätt om man har keps och på ett annat om man har plymhatt. Och visst har hon rätt! Men hennes grundtes var ändå att så länge man trivs bär man upp vilken huvudbonad som helst, och det är ju huvudsaken!
Jag blev faktiskt lite sugen på att börja samla på gammaldags hattar, gärna med tjusiga hattaskar. Bara att börja leta på Tradera och loppisar. Vart jag ska förvara dem är en senare fråga... =)

Nu ska vi strax ut i det underbara vårvädret och åka pulka med grabbarnas klass, kanske vinterns sista åk (?). Åtminstone hoppas jag det för nu är jag sugen på vårskor och vårkläder!

Kram Linda

2 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

åh ja - hattar de är underbara! jag gillar dem jättemycket och har tom köpt mig ett par för jag skulle använda dem. men sen blir jag lite feg och det blir inte av tyvärr... :(

kram jenny

Engelska Villan sa...

Hattar!! Guuud vilket underbart samlarobjekt!
Pratade med Nina idag, hon var jätteglad för presenterna :)
P o K Anna
Förresten är ni hemma ikväll??