måndag 29 juni 2009

Umgås över åldersgränserna

I lördags sov jag och dottern över i min mormors stuga. Den ligger idylliskt ute i skogen, med sjötomt. Det är så tyst och otroligt vilsamt för själen, att se solen gå ner och sjön stilla sig medan fåglarna långsamt glider över vattnet är magiskt. Hur som helst, vi hade en fin helg tillsammans. En 1-åring, en 30-åring och en 80-åring. Jag och min mormor står varandra väldigt nära. Vi kan prata om allt mellan himmel och jord. Om allt från döden, till förälskelse och sex.

Det är intressant att sitta och prata över åldersgränserna. Nu har min mormor en ganska modern syn på det mesta men det är intressant att höra henne berätta om hur det var förr. Hur hennes familj såg på saker och ting, vad de pratade om och ännu mer vad de inte kunde prata om. Det är fascinerande att upptäcka att hennes önskningar/drömmar/tankar som ung kvinna inte skiljer sig så mycket från mina i det väsentliga. Visst, samhället och möjligheterna såg annorlunda ut men livssynen är i stort sett den samma.

Jag hoppas att min mormor blir mycket mycket gammal för det kommer bli enormt tomt den dagen hon inte finns i mitt liv längre. Men min gammalmormor blev 92 år så om det finns något samband med det finns det ännu ganska många år kvar.

2 kommentarer:

Ida sa...

=) låter som att ni har haft det jättemysigt. Skulle vara härligt att ha en sådan person i sitt liv som har så mkt livserfarenhet att bidra med.

Ha det så gott.
Kram Ida

Engelska Villan sa...

Vad mysigt och skönt det låter. Jag önskar att min mormor levde. Men vi hade nog inte pratat så tror jag. Fast jag saknar henne.
Kram Anna