tisdag 16 december 2008

Vad ska jag bli när jag blir stor?


Jag kan avundas dem som redan som små vet vad de ska bli. Som min bror till exempel. När han var typ tre år sa han att "jag ska bli traktorförare när jag blir stor". Och nu, 27 år gammal har han en egen firma och kör grävmaskin. Suck, när ska jag komma på vad jag ska bli? Har inte jag blivit stor ännu? Jag tror det, åtminstone tekniskt sett – jag har fött tre barn, gift mig, äger ett halvt hus, fyllt trettio, har ett ICA-kort etc etc. Det känns som att jag har uppfyllt de flesta kriterier för att kvala in som stor/vuxen. Men jag vet inte vad jag vill bli.
Visst, jag har ett kul jobb, ett jobb som jag trivs med och som är kreativt. Men jag vet inte om det är det jag vill bli, om det är det som passar mig och min själ bäst. Och hur sjutton ska jag kunna komma på vad det är som passar mig bäst? Hur gör man? Eller är hela den härliga hemligheten är man inte alls behöver veta utan helt enkelt får prova sig fram?

Det är så svårt att vara vuxen och veta, det var mycket enklare när man var barn och helt enkelt bara bestämde sig för vad man ville bli. En av mina grabbar, Gaston, sa någon gång att han skulle bli robot, och numera ska han flyga militärflygplan. Den andra sonen, Gideon, vill hugga ner träd eller köra glassbilen. Bara så där... vad enkelt det är ibland...

3 kommentarer:

Jörgen sa...

Å vad vill din man???

Engelska Villan sa...

Jag tror att de flesta känner som du. Jag gör det i alla fall, och då har ju jag ändå utbildat mig och alltså gjort ett aktivt val! Men det känns som att jag halkade in på min utbildning på ett bananskal. Hade lika gärna kunnat bli nåt annat, tror jag. Det kanske är bra att du känner dig "inte stor", då har du nog barnasinnet kvar! :-)
Kram/ Anna

Anonym sa...

Här kommer min teori!

Försök och tänk på vad du gjorde när du var sådär 6-7 år någonting... Oftast får man vägledning! Jag tröttade ut ALLA med min lilla lilla bandspelare och mickrofon. Min syster klippte sönder ALLA kläder och gjorde om dom. Först nu jobbar hon faktiskt med det hon vill: kläder...
Du kanske skrev? Ritade? Möblerade om? Lekte mamma-pappa-barn ;) Kines-kramar!