onsdag 10 december 2008

Kanske kan detta funka?


Hmm... ett nytt grepp för att få fart på kreativiteten kanske? Vad vet jag, men jag vet att min skrivkreativitet har dalat det sista halvåret. Jag var verkligen på gång i våras med både dikter och noveller, och början till min bok. Men sen födde jag barn och så var det med den kreativiteten – den försvann i takt med magen.
Fast å andra sidan har jag inte haft så stor lust. Vill mest gosa med vår lilla Humla-tjej. Men nu börjar skrivarlusten göra sig påmind igen i sällskap med prestationsångest. Varför ska den där jäkla prestationsångesten alltid vara min högra hand? Fattar han/hon inte att jag vill helst slippa sällskapet? Och hur sjutton för man gör att bli av med den?
Hur gör dom, de där stora, ni vet dom som publiceras? Bara dom gör det, eller har de en strategi för sitt skrivande? Det kanske är lika delar av båda. Strategi och planering (och lite kontroll också...) är mitt mellannamn så jag skulle nog må bra av lite "bara göra det". Men hur ska jag skaffa mig det? Kanske får göra som en gång när jag skrev en av mitt livs bästa dikter – ta ett glas rödvin. Får nog vänta till i kväll när skrutten sover...

1 kommentar:

Jörgen sa...

Bara skriv så lossnar det.