söndag 21 december 2008

Kreativa barn

Jag kom på en sak som jag måste berätta, även om jag borde sova eftersom jag låg vaken halva natten och läste... Fast det lär jag nog göra i natt också så det är lika bra jag är vaken.

Jag försöker att vara en pedagogisk förälder som lär mina barn om livet utan att försköna eller förvanskliga för mycket av verkligheten. Till exempel när det gäller både födsel och död. När vår dotter Humla föddes var min bästa vän Katja med och fotade i all sköns vinklar och vrår, foton som är helt ovärderliga för oss. Så då tänkte jag en dag att självklart ska grabbarna få se hur det såg ut när Humla föddes. Vi satt och tittade på ett snyggt bildspel som Jörgen fixat till i iPhoto, inget konstigt med det. Grabbarna tittade och frågade lite, framför allt om den stora blodiga saken som såg ut som ett träd på baksidan. Inga större utsvävningar utan jag berättade helt enkelt vad den hade för funktion etc etc. Sen har det inte varit mer med det. Förrän häromdagen...

Då hör jag hur grabbarna sitter vid datorn, och själva har startat iPhoto. De är ju fantastiskt kreativa och snabblärda med hur man startar program eller navigerar sig runt i datorn! De tittar och skrattar åt olika bilder från semester och annat. Efter en stund hör jag; "Där har vi moderkakan..."
Då har de små grynen klickat upp förlossningsbilderna för att själva ta sig en titt på hur lillsyrran pressades ut genom morsans muffa. Härliga ungar, även om jag inte kände mig helt bekväm i situationen. Nästa gång sitter det väl ett gäng med klasskompisar som också ska kolla på moderkakan...

Inga kommentarer: