söndag 23 augusti 2009

Balla brudar & smink-snubbar

I kväll efter duschandet (måste sanera grabbarna någorlunda inför skolveckan) frågade grabbarna (6 år) om de fick göra mig fin = sminka och fixa håret. Jag tycker att det är lite gulligt. Att de vid sidan av sina Star Wars-tvspel och trädklättrande vill sitta med min sminklåda och pilla. De älskar i synnerhet ögonskuggorna och väljer gärna de med lite mer färg.


Så nu sitter jag med gul och rosa ögonskugga kantat av blå mascara (kvarleva från 80-talsfesten). Rejäla rougeränder på kinderna och plutande läppglansmun. En riktig kalaspingla med andra ord!

Det kanske låter löjligt men för mig känns det som en vinst att de fortfarande vågar "bejaka sina kvinnliga/flickiga sidor". Jag menar inte att de själva ska börja gå runt med ögonskugga för det är inte vad det hela handlar om. Jag är glad och stolt över att de uppmärksammar även andra saker än monster/superhjältar/rymdfarkoster och allt annat som vi gärna stoppar i i pojkars värld (även vi gör det). Att de fortfarande väljer glittriga pärlor när vi pärlar, att de ibland leker med lillsessan och hennes leksaker, att de gärna väljer att se Musse Piggs kärleksfilm.

Fina, fina killar... jag älskar er för att ni är de ni är, oavsett om det innebär monstertrucks eller glitterpärlor!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ja, visst är det viktigt att det inte bara blir monstertruckar och "grabb-spel". Jag har t.o.m. en 12-åring som ff sätter lite av en ära i att gilla lite barnsliga och tjejiga grejer. Sedan är det inget han skyltar med i skolan, vilket kanske är klokt. Barn kan vara grymma... Men han står för det och vill inte vara cool jämt. Jag tycker han har en skön inställning.

Kul att ni kom idag. Jag hann inte ägna er så mycket tid, men jag hoppas ni hade trevligt. Jag är iaf glad att ni kunde komma. :)

Ha det så bra!
kram
Elisabeth

Jörgen sa...

Ja visst är dom fina...