söndag 26 juli 2009

Kulturskatter & loppisfynd!

Idag har vi arbetat extra som kofösare, jag, min syster och mina barn... fniss!

Vi hade åkt till Torpa Stenhus, en 1500-tals borg som ligger några mil utanför Borås. När vi klev ur bilen upptäckte min syster att två kor hade rymt från en intilliggande hage. Vi motade korna samtidigt som en anställd på slottscafét ringde bonden. Efter 20 minuter kom bondsonen puttrande i sin epa-traktor! Då hade vi haft fullt sjå med att hindra korna från att springa runt på vägen.

Jag betvivlar inte en kvinnas förmåga, och absolut inte vår. Men det är ändå märkligt när så många andra människor passerar/går förbi och skrattar lite åt att korna har rymt UTAN att hjälpa till. Visst, vi löste ju det utan problem men det är nog få kvinnliga kofösare som arbetar i finsandaler med två barn, bebis och barnvagn i andra handen... :-)

Gräset kanske faktiskt är grönare på andra sidan...

Borgen är helt underbart bevarad invändigt, med fantastiska salar. Lika spännande är det att vara nere i källarvalven och besöka fängelsehålorna. På Torpa får man se allt!

Grabbarna lyssnar spänt för att eventuellt höra snyftningar från den unga kvinna som enligt sägnen sägs vara inmurad här...

Givetvis hann vi även med ett loppisbesök, på en toppenbra loppis varken jag eller syrran varit på tidigare. Men det lär absolut bli fler tillfällen! Jag fyndade den lilla söta sockerburken som väcker minnen av min farmor hos mig!

Nu ska jag googla på bra barnböcker som handlar om medeltiden. Grabbarnas vill veta allt om hur man levde "förr". Någon som har några bra boktips?


5 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Hey cowgirl! :)
Barna Hedenhös kanske :)
Sov Gott!
Kram Anna

Sara sa...

Tack för en supermysig/udda/rolig förmiddag idag!
Sånt får vi göra oftare-fösa kor va ju en upplevelse isig ;)
Kram på dig!

Anonym sa...

http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9789177127703.shtml

Fliclkornas historia (om inte länken funkar)

Den handlar bara om flickor, men den är superbra som historiabok för barn!
/Ruddan

Anonym sa...

Ja, som du kanske listade ut stavade jag fel...:-) Flickornas historia heter den ju och den finns i två delar.

Lotta sa...

Hej Linda!
Vad glad jag blev för din rara kommentar till mig!

Ja nu är det slut på min ledighet och jag kommer att hålla mig hemma ett tag, får då lite mer tid till bloggande...

Det är alltid så intressant att läsa det du skrivet.

Vad bra gjort av er att rycka in som "pigor".
En annorlunda upplevelse kanske man kan sammanfatta det som. Ja varför inte det häller att fånga tillfällena i livet...!

Vad fint ni har fått det i sovrummet föresten.

Appropå lavendel så blir det nog att sy några påsar hoppas jag. Tänkte också göra lite lavendel socker.

Kram till dig Lotta!