torsdag 1 april 2010

Det finaste jag har...

(våra underbara små bustroll)

Vid några tillfällen har jag läst en blogg som handlat om en ung ensamstående mamma som har haft en dödlig form av cancer och hennes dagar har varit räknade, det fanns inget mer läkarna kunde göra. Hon har levt ensam med sin lille son, och levde med vetskapen om att hon skulle lämna honom ensam kvar eftersom pappan inte finns med i bilden.

Jag skriver "levde" för hon gick bort för en tid sedan, och häromdagen hade hennes syster publicerat hennes sista inlägg som hon skrev någon av de sista dagarna. Om hennes ångest över att inte få finnas i sin sons liv, inte få busa med honom på gräsmattan, inte få torka glass från hans mun, inte få lukta på hans solvarma nacke och allt annat som hör föräldraskapet till.

Hennes ord var så otroligt smärtsamma att läsa, för smärtsamma för att ta till sig nästan. För smärtsamma för att översätta till sitt eget liv. Att ens tänka tanken är mer än jag orkar med. Att inte få natta sina troll, inte få krama dem, inte få skratta tillsammans, inte se dem växa upp, inte få trösta dem när de gråter... att inte veta hur de har det... Bara jag tänker tanken kramas mitt hjärta ihop till en liten skrynklig boll.

Älskade älskade ungar, jag älskar er av hela mitt hjärta, av hela min själ! Och jag är så tacksam för att ni har valt just mig till er mamma...

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jag är en sådan dotter som förlorat min mamma i cancer. Och jag kan verkligen intyga att som dotter så saknar man precis lika mycket att inte längre få krama om sin mamma och få ha henne i sitt liv.. krama mera säger jag :-)

Solfyllda segel sa...

Det kom en liten tår i ögonvrån när jag läste ditt inlägg. Barnen är det viktigaste, finaste, underbaraste vi har. Vill och vågar inte tänka tanken på om något skulle hända mig eller dem.
Kram Therése

Jörgen sa...

Ops nu blev ögonen tårfyllda.
Hemsk tanke att inte få vara med och lika hemsk att våra små liv blir ensamma kvar.
Bara när du är borta ett par timmar så hör man.
– Jag saknar mamma, när kommer hon?