måndag 1 februari 2010

Det är bare å åk...

Jaha... som att det inte räckte med 35 cm snö, så kom det ytterligare 15 cm igår kväll. Och jag hörde nyss att det väntas ca 20 cm inom de närmsta dagarna. Nog för att det är mysigt med vinter och snö, men nu börjar nog min gräns bli nådd. Våren känns ju mer och mer avlägsen. Tänk vilken tid innan allt det här har smält bort!


Eller kanske är det helt enkelt så att vi är så vana vid att ha halvdana vintrar så när det blir så här "på riktigt" blir det plötsligt något oväntat, konstigt och totalt ovant. Förr, och nu menar jag inte för 10-15 år sedan, utan jag menar mer för 100 år sedan. Då var det rejäla vintrar med mycket snö och bitande kyla. Och då levde människor utan faciliteter som kommunal snöröjning, sandning och saltning. Då fick man vackert ta sin lilla skyffel och gå ut på gårdsplanen och skotta. Och det tog sin tid att ta sig fram till grannen efter ett rejält snöfall. Nu blir vi tokiga om snöröjningen är försenad och det är irriterande när gatorna blir smalare och smalare på grund av snövallar som tar allt större plats. Förr så band man på sig sina skidor och skidade iväg genom skogen eller längs med vägen utan att knota, för det fanns inga alternativ. Har vi blivit för bekväma?

I kväll eller i morgon ska jag åka och köpa varsitt par längdskidor till grabbarna, de har önskat sig så länge. Och när kan passa bättre än denna vintern?! För nu lär den ju bli kvar ännu ett tag... =)
Sen ska jag försöka hitta till mig själv, fast det får nog bli begagnat.

Ta hand om er i vintersnön!
Kram Linda

Inga kommentarer: