tisdag 23 februari 2010

(O)logiskt tänkande...

(Foto: google.se)

Igår började jag med mina förberedelser inför Högskoleprovet. De flesta bitarna har jag inga problem med, men det finns en... ett jäkligt avsnitt som jag tycker är tufft. Och det är NOG.

Ni som har skrivit provet vet ju vad det handlar om, och för er andra kan jag kortfattat beskriva det som ett avsnitt som testar logiskt tänkande inom den matematiska sfären. Man behöver inte få fram exakt rätt svar men man behöver använda sig av olika metoder för att avgöra om man kan få fram svaret om det behövs. Och den här delen och jag är inte kompatibla. Jag har nog inget logiskt tänkande. Det går helt enkelt inte in. Matte var det enda ämne i skolan som jag INTE hade bra betyg i, och det lär jag knappast få nu heller. Men lik förbaskat måste jag ju kunna behärska det hjälpligt för att skrapa ihop några poäng på H-provet.

Annars får jag satsa på full pott på svenska och engelska-delarna, för språk är min melodi. Och då kanske ni förstår vilken inriktning jag ska satsa på som lärare... just det, svenska och engelska.

Ikväll ska jag fortsätta med mitt pluggande. Lite dumt, för det snor värdefull virktid på kvällarna, men vad fasen... Det är ju bara att vara uppe lite längre och det kanske går att virka sig en ekvation?! =)

3 kommentarer:

Ida sa...

=) den där delen minns jag inte att den var med när jag gjorde provet. Var ju iofs rätt länge sen men den såg svår ut.

Så kul att du ska ändra inriktning i livet. Inte alla som vågar gå från fast anställning till att testa ngt helt annat. Tummen upp för dig=)

Hoppas att du finner lite tid mellan varven på virkningen.
Kram Ida

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Men går det inte att virka och plugga samtidigt :) Jag tror att du kan det, du som är så snabb på att virka och så van att läsa. Ja, ja du ska nog få tid till både och :) Kram!!!

Emma sa...

Lycka till med ditt prov, jag ska också göra det imorgon och jag har enorma problem med NOG-delen, fy! Jag kan bara tänka på att virka när jag pluggar på det där.. Hoppas det går bra för dig i alla fall, virka på! Kram