måndag 28 september 2009

Weekend i Warszawa

Nu är jag tillbaka efter en underbar weekend i Polen. I fredags flög jag och en kompis till Warszawa över helgen. Det har varit härligt. Vi har haft 20° och sol hela tiden, och värre kan man ju ha det än att sitta i kortärmat på uteserveringar och dricka öl i solskenet... :-)

(härligt att få sitta i solen och titta på människor)

Warszawa i sig lämnade inget bestående intryck. Det är troligen ingen storstad jag kommer att besöka igen. Jag tycker om gamla städer, med mycket gammalt bevarat, att få känna historiens vingslag. Men av förklarliga skäl så finns inte speciellt mycket bevarat här. En guide berättade igår att efter andra välrdskriget fanns kanske 15% intakt, resten var sönderbombat. Det fanns ändå vissa saker att uppleva och jag har tagit mycket kort.
Även om inte Warszawa riktigt motsvarade mina förväntningar så har det varit så mysigt med en tjejhelg. Att bara få sitta med en kall öl, prata, fnissa, gapskratta, shoppa etc etc etc...

(stark läsning om Warszawas ghetto, tyvärr finns bara en bråkdel av muren kvar)

(i söndags fick vi dessutom förmånen att heja fram alla duktiga löpare i Warszawa marathon)

(kulturpalatset by night)

1 kommentar:

Jörgen sa...

Skönt att du är hemma igen...