tisdag 11 maj 2010

Ni na ni na ni na na na... boktips!


Den senaste tiden har jag märkt att alla verkar så erhört stressade. Jag vet inte hur många gånger jag har hört frasen "det är så mycket nu...", den ena efter den andra tar bloggpaus. Varför är det så? Eller rättare sagt. varför låter vi det blir så? För jag tror ändå att det till sist handlar om oss själva, att vi tillåter tillvaron ta kontroll över oss. Successivt låter vi tillvaron fyllas av mer och mer och mer, tills det nästan svämmar över. Provocerande tanke kanske, men för mig är den ganska sann... och lite stressande; att det är jag själv som har ansvaret för min situation, och jag som kan förändra den men ändå inte förmår... (anar vi en ond spiral här? =)

Hur som helst, för ett tag sedan såg jag ett inslag på nyheterna om en dansk familj som helt har lagt om sin tillvaro för att de inte mådde bra. De var alltid trötta, barnen griniga, dålig kärleksrelation etc. De har givit ut en bok som heter Kärnfrisk familj. Mycket handlar om kosten men även hur vi prioriterar i vår tillvaro. Jag har bara precis börjat läsa boken, men den verkar superintressant och framför allt tänkvärd. Köp den HÄR, och inspireras ni också!

5 kommentarer:

TILDA sa...

svar: tack tack tack! :D

Elisabeth sa...

Låter mycket intressant!
Är lite orolig inför att jag ska börja jobba. Då vet jag att stressen med stor sannolikhet överfaller mig och migränen sätter sig som en smäck över ögat! Vill inte!!!
Den där boken kanske kan göra mig bättre rustad...
Tack för tipset!
Kram E.

Cathrin sa...

Det där låter som en bok för mig och min familj... Jag är expert på att stressa iväg. Och jag verkligen avskyr mig själv när jag säger "nu måste vi skynda" till barnen. SÅ korkat av mig.
Cathrin

Alexandra sa...

Ja, jag såg det också och tyckte att det verkade klokt. Tack för tipset.

Och tack för boktipset melodin. Så mysigt!
Tänk att en del inte känner till den. Som mina 20 åriga kollegor tex.

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Den låter bra den boken!
Håller med. Det ÄR mycket nu, verkligen ... Igår kväll och imorse försökte jag strukturera upp min närmaste månad utifrån MITT perspektiv, men men ...
Jag får ta nya tag efter sommaren med den biten .... :)
Superkram till dig Linda!!!