torsdag 23 september 2010

Skattkammarskräp?

(bild: sr.se)

Tänk att något som är värdefullt för en person kan ses som skräp för en annan! Hemma hos farmor och farfar har det i alla år funnits en sagoboksserie på ett 10-tal böcker som heter "Min Skattkammare". Del 1 är för de minsta barnen, sen blir böckerna mer avancerade ju längre fram i serien man kommer. Jag har alltid älskat de där böckerna!!!

Visst, de var rejält luggslitna nu efter många års bläddrade och läsande. Men det gjorde inget, jag tyckte om dem i alla fall. Idag fick jag reda på att de slängdes igår på en sopstation eftersom min käre far inte lämnat vår önskelista och "böckerna var ändå i så dåligt skick" och "det finns ju att få tag i på antikvariat"... utan att jag fick en chans att ta hand om dem.
Dåligt skick eller inte, det är inte poängen. Jag tyckte om dem och såg fram emot att tillsammans med barnen bläddra i precis de böcker jag själv en gång satt med i knät. Usch, jag börjar gråta bara vid tanken på att de ligger där i en container, så många års minnen i en sophög!

6 kommentarer:

Maria sa...

Nä fy så himla trist! Har varit med om samma sak, inte med böcker, men med andra betydelsefulla saker som andra trodde var skräp...

Jörgen sa...

Inte skoj att de slängs när du har påpekat ett antal gånger att du verkligen ville ha dessa böcker.

Love

Lotta sa...

Vännen! Jag vet ju hur du pratade om just dessa böcker och hur gärna du ville läsa dom tillsammans med barnen :( Det är väl lite typiskt dagens slit-och släng samhälle "de var ju gamla och slitna". Men om det är precis det man vill ha? Lite gammalt och lite slitet, med massa charm och minnen....
kram

Nilla Q sa...

Men åh, vad tråkigt! Även om de går att få tag på är det ju inte samma sak. Minnena betyder ju så mycket. Förstår verkligen att du är ledsen.

Kram Pernilla

Sara sa...

=*(
Vet någon mer som skulle blivit ledsen om hon fått reda på att sago-böckerna hade slängts...
Men hoppas du vinner på tradera så vi kan sitta ihop och läsa våra gamla barndoms-sagor vi minns...

och idag är begavningen för lilla farfar...åh kistdekorationen blev så fin =*/
Våran luftmaskeranka med snäckor blev så fin i dekorationen!

ÄLskar dig!

Fröken Fräken sa...

Men så tråkigt! Över huvudtaget är det trist när man ser vad folk slänger bara för att köpa nytt.. när jag är på återvinningen här i stan måste jag verkligen vända bort blicken så att jag inte ser vad vissa slänger...