lördag 18 september 2010

Höst - tid för eftertanke


När jag tittar ut genom fönstret vräker höstregnet ner, det ser allt annat än varmt ut och löven singlar sakta ned från björkarna. På ett sätt inte speciellt upplyftande, men på ett annat befriande. Jag upplever alltid att tankarna får en annan rymd på hösten, det finns luft och syre till eftertanke. Alla sommarens hysteriska måsten och viljeuttryck tar paus och lämnar efter sig ett lugn som är otroligt skönt.

Nu har jag suttit här på jobbet några timmar, en tidig morgon. Utanför fönstret breder hösten ut sig och ur högtalarna strömmar Enya. Just Enya passar mig perfekt - det är musik som gjord för eftertanke. När jag lyssnar på hennes fylls jag alltid av vördnad inför livet. Det är något visst med hennes röst.

Från ett musiktips till ett annat. Häromdagen spelade en av föreläsarna en otroligt vacker låt skriven av Ulf Lundell som heter "Vilda fåglar" (den sjungs av Irma Schultz). Den är med på en skiva som heter just "Vilda fåglar – sånger om barn". Med en otrolig tur lyckades jag få tag på en idag via nätet, det verkar som att den säljs slut, så har ni turen att hitta den, köp!!!

Läs detta, en otroligt vacker del av texten:
Vi är bågen
dom är pilen
Som vilda fåglar
fram i tiden
Låt dom ha sina barndomsdar
Låt dom växa
och ha sin stolthet kvar

3 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Läser och tar till mig det du skriver.
Kram Annika

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Jobbe?
Då är det skönt med lite härlig musik.

Kramar till dig!!!

Nilla Q sa...

Åh, vilken underbar text! Den skulle jag vilja göra en tavla av.

Ha, ha, vad jag skrattade åt den jåsa bilen! Det lät precis som något min dotter skulle kunna säga:-D Och tänk bara om din bil hade sett ut som den på bilden...Hur gammal är din dotter, förresten?

Kram Pernilla